googleeadc2b73cb8a8cf7.html
 
Zoeken
  • the meal prepper

Gezond op kot!

Bijgewerkt op: 2 jul. 2019



Zit je op kot en neem je braaf elke week bakjes soep en spaghettisaus mee op de trein? Om dan op dinsdag al bij de studentenresto aan te schuiven....en woensdag bij de kebab? De pizzeria weet al wat je gaat bestellen op donderdag en vrijdag is..... frituurdag.


Waarom niet eens uitpakken in je kot met snelle, verrassende (en gezondere) gerechten, waardoor je ook nog eens tijd en geld bespaard? Binnenkort gaan we een volledige kooksessie aan studenten wijden, hier alvast wat handige recepten en tips!!


1. Heb je weinig ruimte in de gezamenlijke koelkast en kook je samen? Zorg voor goede afspraken met je medebewoners en breng niet allemaal hetzelfde mee van thuis! Probeer elke week een thema te kiezen, zodat je boodschappen en eten van thuis elkaar aanvullen: kook eens een hele week Spaanse, Italiaanse of Griekse gerechten ! Maak er een uitdaging van om origineel voor de dag te komen en pas je drankjes, wijn of bier aan het thema aan.





2. Investeer in een airfryer (je hebt er al één vanaf 44,95 euro!) en bak hierin voorgesneden frietjes van thuis met 1 eetlepel olie! Voorgebakken broodjes kun je ook afbakken in de airfryer, veel sneller dan in een gewone oven. Oud brood snijd je in blokjes, besprenkel met olijfolie en bak ze op 5 minuten op 180 graden tot heerlijke croutons voor de soep of salade.




3. Maak eens bruschetta van een oud stokbrood, besmeer met wat olijfolie en tomatensaus en beleg naar keuze. Bestrooi met kaas en zet 5 minuutjes op 200 graden in de airfryer. Klaar is kees!




4. Neem altijd kleine zakjes (zelfgesneden of voorverpakte) rauwkost en sla mee naar je kot, hiermee maak je van een saaie boterham met kaas een chique club-sandwich!




5. Maak thuis een grote fles of pot gezonde basisdressing, en vermijd mayonaise en andere sausjes door elke dag iets anders toe te voegen aan je basis: ketchup, gemixte avocado, kerriepoeder, mosterd enz.


6. Vries door de week overschotjes saus, aardappels, gebakken kip, kalkoen of ander vlees meteen in kleine porties in. Maak er een lekkere lauwwarme salade van met je eigengemaakte dressing!



7. Zorg dat je een panini- of croque ijzer op je kot hebt. Je kunt ze ook in de pan bakken maar dat is wat vettiger. Haal op zondagmorgen twee verse broden bij de bakker, maak een grote stapel croques met verschillend beleg en vries ze in op kot. Ook handig voor een snelle croque-videe of -spaghetti!




8. Neem het overgebleven brood ook mee en kijk hier wat je er nog meer mee kunt doen als het wat oud is geworden.




9. Maak op zondagmiddag eens een grote voorraad bifteki (gehaktballetjes gevuld met fetakaas) en een grote pot tzaziki. Kook op kot in 10 minuten griekse pasta, maak de balletjes warm in de airfryer en serveer met tomatensaus (uit je diepvries), sla en een vers turks brood!



10. Bak thuis een grote voorraad gezonde zoete of hartige muffins of wafels, handig als verantwoord tussendoortje. Ook gemakkelijk in te vriezen en op te warmen!


Bereid het basisbeslag door 100 gram fijne havermout, 100 gram zelfrijzend bakmeel, 1 rijpe banaan (in plaats van suiker), 100 ml yoghurt (in plaats van boter) en 2 eieren te mixen. Laat je fantasie werken en maak voor iedereen verschillende varianten;

- Voeg stukjes appel en blauwe bessen toe voor een extra vitamineboost;

- Maak gemarmerde muffins door aan de helft van het beslag één of twee eetlepels cacaopoeder toe te voegen;

- Meng geraspte wortel en fijngehakte noten door het beslag.



11. Zorg ervoor dat je altijd eieren in de koelkast hebt: ideaal voor een snelle omelet, roerei of een zachtgekookt eitje. Maak eens een grote quiche of tortilla in het weekend, en vries in per portie, heerlijk als snel ontbijt, tussendoortje of avondmaal.

Stoof voor een tortilla 1 ui en 3 teentjes knoflook aan in veel olijfolie en voeg 2 aardappels in blokjes toe, evt. naar keuze fijngesneden groenten. Laat 10 minuten garen en splits ondertussen 6 eieren, klop het eigeel romig en het eiwit niet helemaal stijf. Voeg peper en zout toe en doe  alles samen  in een ingevette ovenschaal. Spatel voorzichtig om tot een glad mengsel. Laat 20 minuten garen in de oven op 180 graden, en kijk met een satéprikker of de tortilla gaar is. Wanneer de bovenkant te bruin wordt, ler er dan een velletje aluminiumfolie over. Verdeel in porties voor de diepvries en koelkast, gekoeld 3 dagen houdbaar.

12. Maak een grote kan gezonde smoothie en vries in afgesloten bekertjes in. Zet de avond ervoor een bekertje in de koelkast om te ontdooien. Even roeren en je hebt een gezond en snel ontbijt! Of mix in de blender met wat melk en een bolletje ijs voor een heerlijke milkshake!





Binnenkort volgt er een volledige kooksessie voor op kot!




48 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven